یکصد ایدۀ دراماتیک با شاکلۀ فلسفی

بهناز خسروانی

کتاب «یکصد ایدۀ دراماتیک با شاکلۀ فلسفی؛ نگاهی به جوهر درام نویسی»
نوشتۀ بهناز خسروانی
انتشارات “نقد فرهنگ”
تابستان ۱۳۹۹
۴۷۵ صفحه

جوهرۀ وجودی و هستۀ مرکزی داستان و نیز درام – از روزگار اشیل، سوفوکل، اوریپید، و حتی می توانیم بگوییم از همان روزگار الواح گیل گمش – مبتنی بوده است بر فکر و اندیشۀ والا، با ارزش های حِکمی و اخلاقی، برای تعالی بخشی جامعه از طریق بیان تمثیلی، و در واقع همان فلسفۀ زندگی. و وجود شاکله یا تم اصلی در یک اثر دراماتیک، از همین اندیشه های فلسفی برخاسته است. اندیشه هایی گوناگون که در جریانی دیالکتیکی، و در طول تاریخ فلسفه و حکمت، بروز و ظهور یافته اند. و ما در این کتاب می خواهیم با ملاحظۀ این یکصد ایده، پی ببریم که می توان از یک دیالوگ فلسفی بهره گرفت و طرحی برای فیلمنامه یا نمایشنامه به نگارش درآورد که جان مایۀ متن، بیان همان فلسفه باشد.

این کتاب تقدیم شده است به: “گروه فلسفی تیرداد”

تمامی یکصد ایدۀ این کتاب برگرفته از گفتگوهای اعضای گروه فلسفی تیرداد بوده است که در وبلاگ “چیستی ها” (http://chistiha.blogfa.com/) جمع آوری و ذخیره شده است.

سفارش کتاب از سایت انتشارات نقد فرهنگ:

یکصد ایده دراماتیک با شاکله فلسفی

انتشارات نقد فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *