مقایسه فلسفه هنر و زیبایی فلوطین با افلاطون

آندرو واتسون

ترجمه صادق علاماتی

تفکیک هنر و زیبایی افلاطون تنشی را در نوشته های او بوجود آورده است. ذهن مشغولی وی با زیبایی، قیاس وی را درباب توجه به هنر به حاشیه رانده بود. نحوه ی کاری هنر افلاطون تقسیمات و تعارضات فراتری را در پی داشت که به سادگی پیدا نمی کرد. به عبارتی، آراء وی درباره ی هنر با اصالت امور اخلاقی و متافیزیکی او در جمهوریت گره خورده بد؛ جایی که هنر صرفاً می توانست صورتی بسیا محدود به خود گیرد. همانگونه که در فایدروس، هنر فقط می توانست نوعی الهام باشد تا بتواند بی درنگ هنرمند را به خدا مرتبط کند.

این مقاله در پی دو تغییر کلیدی است؛ جدای از مسأله افلاطون، غالبتاً مورد بحث فلسفه ی فلوطین است؛ یعنی منزلت والایی که او به هنر در حوزه ی ناسوتی قائل اس؛ و اینکه هنر چگونه به حقیقت غایی دست می یابد. عواملی که توصیفی بر این تغییرات داشته اند، برجسته شده و در برابر آراء افلاطون به سنجش درخواهد آمد. این مطلب برای تفسیر محاکاه فلوطین بسیار حیاتی است.

 

ادامه مطلب > > > >

۲ دیدگاه برای “مقایسه فلسفه هنر و زیبایی فلوطین با افلاطون”

  1. با درود بر شما فرهیختگان- سایت معقولی به نظر می رسد با توجه به مفاهیم عقلی مطروحه در سایت. بسیار خوشحالم از اینکه یک اطلاع رسانی بجایی است بویژه برای جوانان این سرزمین.انشاء الله سعی می شود بنده ناچیز هم در حد مقدورات خویش مطالبی را که دارم در سبد اخلاص این گروه قرار داده و نیز از مقالات و منابع موجود در سایت بهره کافی را برای خود ذخیره نمایم.باتشکر از شما- صادق علاماتی- پژوهشگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *