تحلیل نشانه شناسیِ معناگرا در فیلم “فروشنده”

وحید سجادی فر

دکتر طاهره ایشانی

مسعود باوان پوری

استفاده از نشانه ها و رمزها، به عنوان ابزاری نیرومند و مؤثر در تمامی ابعاد زندگی در حال افزایش روزافزون است؛ به طوری که کارکرد اصلی نشانه ها، انتقال معنا از طریق نظام پیام ها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، در عصر بمباران نشانه ها، یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین روش ها در تحلیل انواع متون و آثار ادبی و هنری، تحلیل نشانه شناسی آنها است. نشانه شناسی با رمزگشایی از نشانه ها، پنجره ای رو به دنیایی جدید را برای مخاطبان باز می کند. از جمله موارد کاربردی استفاده از نشانه ها، بکارگیری انواع گوناگون آنها در صنعت سینما و تلویزیون است. فیلم “فروشنده” اثر اصغر فرهادی یکی از آثار هنری ای است که استفادۀ آگاهانه از علایم نشانه ای، مانند رنگ ها، نمادها، حیوانات، اشیاء، دیالوگ ها و …، در محور جانشینی و هم نشینی در آن کاملاً آشکار و روشن است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی، به بررسی و بیان نشانه های بکار برده شده در این فیلم پرداخته شده است. نتیجۀ حاصل از پژوهش حاکی از این است که نویسنده و کارگردان این فیلم برای تأکید و به منظور جلب توجه مخاطب از ظرفیت های نشانه ای به صورت گسترده بهره برده اند. این ظرفیت ها در متن مقاله مشخص شده است.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *