رسالت هنر، و اصالت ادبیات چیست؟

با سلام و درود خدمت شما دوستان عزیز

 

مدتی است در گروه فلسفی تیرداد، مباحث پیرامون گستره ی عرفان و فلسفه است. و این پرسش که از کدام منظر به مسائل امروز جامعه باید نگاه کنیم؛ و عرفان اساساً در ادبیات کهن و امروز ما چه نقشی داشته و دارد؟ همچنین اینکه عرفان شامل چه مقولاتی می شود و آیا می توان با دیدگاه انتقادی و تحلیل گفتمان اجتماعی و نشانه شناسانه به ارتباط متون ادبی و واقعیت اجتماعی پرداخت؟ و به طور کلی، چنین مباحث میان رشته ای چه ضرورتی دارد؟

 

علاوه بر اندیشمندان غربی مانند تولستوی، ژان پل سارتر و نظریه پردازان مکتب پراگ و بسیاری دیگر که به موضوعِ «هنر و ادبیات چیست؟» پرداخته اند، در ایران نیز کم نبوده اند نظریه پردازانی که در این حوزه فعالیت جدّی و آثار ارزشمند داشته اند.

 

در ایران، به غیر از تحقیقات نسل اوّل و دوم پژوهشگران دوره ی معاصر (از اواخر دوره قاجار)، امروزه در یادداشت ها، مقالات و کتابهای متفکران و استادانی چون دکتر حسین پاینده، یوسف اباذری، مراد فرهادپور و نیز در آثار دکتر محمود عبادیان و دکتر سیروس شمیسا با چنین مباحثی، از جمله گستره ی نقد و نظریه ی ادبی و هنری، و به ویژه نقد عملیِ ژانرهای مختلف ادبیات، مواجه هستیم. پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه هدف ادبیات چیست و رسالت هنر کدام است؟؛ و نیز اصالت و رسالت ادبیات در دهه های مختلف چه بوده است؟؛ و به طور کلی، منشأ نیاز بشر به ادبیات و هنر از منظر فیلسوفان و اندیشمندان علوم اجتماعی قابل تبیین است یا خیر؟؛ اساساً مستلزم تأملات دقیق و گفتگوی آگاهانه، و تحقیق و تتبع بوده و هست.

 

امیدواریم شما هم گروهی های عزیز و سایر خوانندگان وبسایت چیستی ها به این پرسش ها و مسائل توجه داشته و درباره ی ایده ها و نظرات خود ذیل همین صفحه گفتگو نمایید. منتظر کامنت های شما دوستان گرامی هستیم.

 

با سپاس

 

 

 

………………………………………….

یکی از دوستان لطف کردند و برای ما از کتاب “سه شاعر” اثر علامه جعفری، فهرستی را ارسال کردند. که در اینجا می توانید مشاهده کنید:

فهرست کتاب سه شاعر

  > > > >

۲ دیدگاه برای “رسالت هنر، و اصالت ادبیات چیست؟”

  1. استاد جعفری بین روحانیان بیش از هر کس درباره شاعران ایران آثار نوشتاری دارد
    قریب به بیست جلد کتاب راجع به مولوی
    یک کتاب در تحلیل کامل خیام
    درباره سعدی و نظامی یک کتاب
    درباره حافظ هم کتابی دارند که اتفاقا به مباحثی که در گروه شد پرداخته شده در ذیل فهرستش را از مجموعه آثارشان میگذارم
    با تشکر از مسئولین سایت که در این امر کمک شایانی کردند

  2. بخش اول – درآمد .. فصل اول – دشواری تحقیق در طرز تفکرات حافظ…..
    عامل یکم شکوه و زیبایی بیان هنری شعر حافظ…………………. عامل دوم – مهارت حافظ در استفاده از خواص، علل و معلولات………………….. عامل سوم – اشراف خاص به واقعیت…………. عامل چهارم – سلطه بسیار قوی حافظ بر تشبیه و تمثیل…………………… مقدمه ای بر آشنایی با شخصیت معرفتی، وذوق هنری و عرفان نظری و عملی حافظ ………. گفته های حافظ درباره خویشتن……………………. توضیحی درباره آن بخش از ابیات حافظ که امتیازهای خود را در آنها طرح می کند……
    …….. ۹مه دو تفسیر درباره مطرح کردن حافظ، خویشتن را ………. طرد صفت خودبینی و خودنمایی در ابیات حافظ……… تحلیلی از ابیات ابهام انگیز حافظ …………..
    ، بهار ۵۶۳ قسم یکم – ابیاتی که بر مجهول بودن واقعیات کلی جهان هستی دلالت دارد………… قسم دوم – ابیات مربوط به راه و روش های آشنایی با واقعیات پشت پرده و موانع آن………………….. ۵۶۶
    – عشق حقیقی……….. ۲-کوشش برای تحصیل معرفت……. ٣- تهذب و تخلق به اخلاق الله…………………… ۴- تربیت و مربی۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ۵- توجه واقعی به خدا و مسئلت از بارگاہ ربوبی او …. مائع حقیقی آشنایی با واقعیات پشت پرده ……………. تفسیر و بررسی ابیاتی که به ظاهر ، واقعیت و اصول و مبانی عالی هستی را نفی میکند……………. ۵۶۸ بررسی نمونه هایی از ابیات حافظ که بر عظمت و شکوه و قانونی بودن جهان هستی دلالت دارد…….. ۵۷۰ گوشزد کردن لزوم برقراری رابطه وسیلهای آزاد با دنیا…………………..
    حافظ برقرار کردن ارتباط هدفی را با دنیا مردود می شمارد، نه بر حق بودن جهان هستی را ………… ۵۷۳ قسم سوم – ابیات مربوط به بی اعتنایی به زهد و عبادت حرفه ای و ریاکارانه و … ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰…….. ۵۷۴
    منیر قسم سوم از ابیات…………………… السم چهارم ابیاتی به طور ظاهر و مستقیم در مفاهیم می، ساز، مستی و دیگر عوامل سرخوشی……………. ۵۷۸
    محبت و عشق، دو عامل سازنده انسانی در اشعار حافظ …………. فقط با عشق حقیقی است که روح، شکوفایی در جاودانگی را در می یابد.. ۰۰۰۰۰
    ………. م عشق حقیقی است که رشد آدمی را به حد نصاب می رساند………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *