تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک

تألیف: جمشید ملک پور

 

یادداشت مولف به مناسب بازنشر اینترنتی:
یکی از اتفاقات نادر نمایشی در جهان به گمان من در ایران روی داد. در کشوری که دو دانشکده تئاتری داشت که لیسانس می‌دادند، اما یک جلد کتاب دربارۀ تاریخ نمایش در جهان یا حتی ایران وجود نداشت. تنها کتاب معتبری که چاپ شده بود «نمایش در ایران» بهرام بیضایی بود که در سال ۱۳۴۱ به چاپ رسید و آن هم فقط نمایش‌های آیینی سنتی را دربرمی‌گرفت. به همین دلیل وقتی از سال ۱۳۵۸ شروع به تدریس در دانشکدۀ هنرهای دراماتیک کردم، عزم را جزم کردم تا برای دروسی که تدریس می‌کردم کتاب درسی تالیف کنم تا به پدیدۀ کهنه و غیر آکادمیک جزوه نویسی خاتمه دهم. «تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک» یکی از آنها بود. این کتاب را برای آشنایی و فهم نمایش کلاسیک برای دانشجویان تئاتر تالیف کردم که در کنار کتب تاریخی در تکمیل منابع نظری تئاتر هم سودمند است.
از آن جا که اصول و ساختار نمایش کلاسیک عوض نشده و شناخت نمایش مدرن هم بدون آشنایی با این اصول امکان پذیر نیست، لذا علاقمندان و دانشجویان نمایش همچنان باید کتاب‌هایی نظیر این را (۳۳ سال پس از چاپ نخست آن) مطالعه کنند.

 

ادامه مطلب

 

 

منبع: https://t.me/ramtinshahbazi کانال رامتین شهبازی

توضیح دکتر رامتین شهبازی:

دوستان عزیز بنده در این کانال کمتر کتاب منتشر می کنم مگر کتاب هایی که نویسنده،مترجم و یا ناشر اجازه انتشار عمومی آن را صادر کرده اند.کتاب بالا یکی از آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *