عقل در حکمت مشاء – از ارسطو تا ابن سینا

علی مراد داوری

آذر ۱۳۴۹؛ چاپ مردمبارز

 

مسأله ی عقل از اهمّ مسائل در تاریخ فلسفه اروپایی و اسلامی است و طرح آن تقریباً در همه ی اعصار مقارن با ذکری از ارسطوست. به قول نویسندگان از همان دم که در یونان ارسطو را عقل حوزه ی درس افلاطون نامیدند گوئی نام این حکیم با نام عقل الفت گرفت و این الفت در ممّر ادوار همچنان استوار ماند. با توجه به اینکه از حکما هیچ کس نمی توان یافت که قصد معرفت عقل را نکرده یا لااقل بحث و فحص خود را در سایر مطالب کمابیش بدین مطلب مرتبط ندیده باشد باید گفت که تبعیت از ارسطو در این طریق با طرح مطلب به شیوه ی او یا ادعای حل مشکلات و رفع مبهمات اقوال او با قیام به معارضه با مفاد عقاید او، به تصریح یابه تلویح، از اوصاف همه ی کتب حکمت ودفاتر معرفت بوده است.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *