پویایی دراماتیک در حماسه کوراوغلو از افسانه تا درام

(ارزش های دراماتیک حماسه کوراوغلو و دگردیسی آن)

 

آزاده فخری

دکتر قطب الدین صادقی

 

حماسه کوراوغلو یکی از معروف ترین حماسه های به زبان ترکی است که در کشورهای مختلف مقبولیت مردمی بسیار زیادی دارد و از اعماق تاریخ و ارزش های ملّی و سنت های مردمی برمی آید. این حماسه، به کرّات الهام بخش بسیاری از نویسندگان، شعرا، آهنگ سازان، نمایشنامه نویسان، اپراسازان، فیلم سازان، و کارگردانان تئاتر بوده است.

هدف این مقاله بررسی این مطلب بوده است که یک اثر فولکلور مردمی مانند حماسه کوراوغلو چه قابلیت هایی برای آداپته شدن دارد، و اقتباسی که به صورت نمایشی از آن صورت گرفته است تا چه انداز منطبق بر عناصر و قابلیت های دراماتیک آن بوده است. به همین منظور ابتدا ویژگی های دراماتیک و عناصر نمایشی این اثر کهن مورد بررسی قرار گرفته و آن گاه به صورت موردی این مطالعه انجام یافته است؛ برای این منظور مبنای مطالعه براساس حماسه کوراوغلو نسخه آذربایجانی و نمایش کوراوغلوی چنلی بی بهروز غریب پور بوده است.

نتیجه بررسی ها و تحلیل ها، این نکته را آشکار کرد که حماسه کوراوغلو، مانند اکثر آثار کهن و حماسی، دارای ویژگی های دراماتیک متعددی است که موجب می شود این حماسه بستر مناسبی برای اقتباس های دراماتیک شود. حال بنا به معیارهای یک اقتباس صحیح و اصولی، ممکن است اقتباس انجام گرفته از تمام ظرفیت های نمایشی حماسه استفاده نکرده باشد و یا در قسمت هایی از آن ناموفق، و در بخش های دیگر موفق باشد.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *