گروه پژوهشی پل

ایده پردازی از فکر فلسفی تا درام

 

 

? گروه پژوهشی پل ?
? ایده پردازی از فکر فلسفی تا درام ?

? از تعداد محدودی از علاقمندان درام نویسی و پژوهش های اجتماعی- فلسفی دعوت می‌شود. ?

? ایده ی تشکیل این گروه؛ و سوابق پیشین:

☀️ گروه فلسفی تیرداد (https://t.me/joinchat/Aesof0Ja90QD1mvfXRUa1w) همانند بسیاری از گروه های فلسفی دیگر در تلگرام چند سالی است که به طرح مباحث فلسفی و اجتماعی می پردازد. و اعضاء آن پیوسته در تبادل فکر و اندیشه مشغول اند. این گروه ارزش آن را داشت که دیالوگ هایش جمع آوری شود. و این کار آغاز شد و صحبت ها و بحث های گروه به مدت قریب یک سال، در وبلاگی جمع آوری شده است به نام “چیستی ها” (http://chistiha.blogfa.com/) که همچنان ادامه دارد.

? حدود نیمه ی بهمن ماه ۹۶، در تیم ادمین گروه تیرداد تصمیم گرفتیم کنفرانس های صوتی گروه تیرداد را که در کانال تلگرامی تیرداد (https://t.me/TirdadPhilosophyChannel) آرشیو می شود، به همراه گفتارها و مقالات ارزشمند حوزه های علوم اجتماعی و فلسفه در وبسایتی ذخیره کنیم که سایرین نیز بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند. و نتیجه اینکه وبسایت چیستی ها (https://chistiha.com/) راه اندازی شد؛ و با استقبال مخاطبان مواجه.

☀️ سپس خواستیم از ساحت اندیشه و نظر تا عرصه ی ادبیات، هنر، و عمل جمعی را به همنشینی دعوت کنیم. و با ایجاد صفحه ای در وبسایت چیستی ها، گروهی تشکیل دادیم؛ به نام گروه آموزشیِ پل (https://chistiha.com/?p=7341)، از استادان و صاحب نظران حوزه های مختلف علوم انسانی و هنر (از فلسفه و علوم اجتماعی تا ادبیات و هنر) برای آنکه مخاطبان را تشویق کنیم کمی ذهن خود را معطوف کنند به کسب دانش بدون اخذ مدرک. و برای پشتوانه ی فکری در کار هنری ارزش قائل باشند. و سعی کنند در تولیدات هنری خود، بویژه نگارش درام و داستان، اندیشه ورزی داشته و از استادان و صاحب نظران بهره بگیرند برای اطلاع از دانش ها و فنون مختلف؛ نظیر نشانه شناسی، چگونگی وحدت فرم و محتوا، … و سایر دروس بینارشته ای.

☘️ و حالا امروز:

?حال، امروز تعدادی از جمع ما بنا داریم کاری نو آغاز کنیم. و روی این پل – از ساحت اندیشه تا عمل – گام هایی برداریم.

ابتدا می خواهیم متمرکز شویم بر روی “وبلاگ چیستی ها”، به عنوان منبعی برای اندیشه ورزی، و برای تمرین ایده پردازی و طرح افکنی بر اساس آن مباحث و گفتارها، و بیشتر برای آزمون خود. به همین منظور، صفحه ی گروه پژوهشی پل (https://chistiha.com/?p=7910) را ایجاد کردیم که دوستداران پژوهش و نگارش را کنار هم جمع کنیم.

☀️ قصد داریم خود را بیازماییم که آیا می توانیم موجی باشیم از ساحت نظر و اندیشه تا وادی عمل. آیا می توانیم در خلق آثار فاخر از خرد جمعی بهره ببریم. و آیا می توانیم در درام نویسی، مشارکت جمعی را تجربه کنیم. کاری که یک روز امپرسیونیست های جوان آغاز کردند بی آنکه بدانند بعدها نامشان در تاریخ هنر به عنوان امپرسیونیست ها ثبت خواهد شد.

? چنین تجربه ای تنها با مشارکت و پشتکار تعدادی از باورمندان پژوهش و نگارش میسر می شود که نگاهشان فراسوی مرزها باشد. و ما امروز در “گروه پل” از مشتاقان چنین ایده ای دعوت می کنیم.

? و آینده ی ما:

☀️ شاید طرح هایی نوشته شود برای اجرا. و شاید اجراها فکر فلسفی و انسانی را گسترش دهند؛ تا فراسوی مرزها. شاید بتوانیم؛ حال که “امید” داریم؛ امید، این آخرین بازمانده در جعبه ی پاندورا.

? با آرزی موفقیت ?

 

  _______________

*از ایده های شما استقبال می کنیم.

**در صورت تمایل ذیل همین صفحه پیام بگذارید و آیدی تلگرام تان را نیز بنویسید؛ شما را به گروه پل دعوت خواهیم کرد. کامنت شما منتشر نمی شود.

***شرط ورود به این گروه، «تجربه در درام نویسی» است؛ و نیز «تجربه در تألیفاتی مبتنی بر اندیشه ی فردی»؛ و همچنین باور به اینکه «از مباحث فلسفی و علوم اجتماعی می توان به نگارش طرح دراماتیک دست یافت»؛و البته «فرصت زیاد برای این پروژه». > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *