اومبرتو اکو و نشانه شناسی

دکتر محمد ضیمران

…اکو فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی خود را در دانشگاه تورن شروع کرد و دوره دکتری را زیر نظر استاد برجسته اگزیستانسیالیسم و نشانه شناسی لوئی جی پاریسون ادامه داد. ایده ها و آموزه های پاریسون رهنمود اصلی اکو در تحقیقات و گرایش قرار گرفت. گفتنی است که در آن زمان نظریه های زیبایی شناختی بندتو کروچه در ایتالیا طرفداران زیادی داشت و پاریسون برای نخستین بار موضعی ضد کروچه در نوشته های زیبایی شناسانه خود مطرح کرد. در نظر پاریسون اولین و مهمترین کنش و فعالیت بشری عبارت است از ابناع و خلق صورت های انداموار (ارگانیک) در کلیه ی شئون هستی از جمله سیاست، علم و فلسفه. به طور کلی یک اثر هنری خود نمود صورت و فرمی ویژه است که در آن شخصیت، هویت و منش هنرمند متجلی می شود. یعنی تجربیات عینی و ملموس هنرمند، زندگی درونی و مصونیت منحصر به فرد وی و واکنش های او نسبت به جهان اطراف در آن بازتاب می یابد. به طور کلی حلول شخصیت هنرمند در اثر عینی هنر عبارت است از سبک ویژه او که می توان آن را از شکل گیری اثر استنباط نمود.

مهمترین و بارزترین رویکرد پاریسون که در اغلب موارد در زبان های غیر ایتالیایی با سوء تعبیر عبارت است از اینکه هنر همواره در جهت فرم است که با فرم تحقق می یابد. بنابراین در نظر پاریسون شکل گیری و قوام فرم در هنر، خود متضمن تجربه ای تاریخی – فلسفی است که هنرمند به پیروژه هنری خود اعطا می کند. بدین معنا که همواره میان قصد و غایت هنرمند و مواد و مصالح انعطاف ناپذیر او وجهی چالش برقرار می شود و نتیجه این چالش، همان اثر هنری است. در جریان این چالش معمولاً وجهی آزمایش و خطا نیز در کار است. پاریسون مدعی است که رهنمود اصلی هنرمند مفهوم و برداشت خاصی است از اثر مورد نظر. لذا تأمل هنری و تفسیر اثر خود مستلزم فهم تاریخ پویای حاکم بر جریان خلق و ابداع و نیز خود را به جای هنرمند قرار دادن و درک احساس و تجربه اوست.

 

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *