بازبینی نظریۀ برخورد تمدن ها در گفتگو با ساموئل هانتینگتون

رامین جهانبگلو

 

ساموئل هانتینگتون استاد دانشگاه هاروارد و مدیر انستیتوی جان اُلین برای تحقیقات استراتژیک در همین دانشگاه است. هانتینگتون متولد سال ۱۹۲۷ و تحصیلکرده ی دانشگاههای ییل، شیکاگو و هاروارد است. جز در فاصله ی سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ که با عنوان مدیر در انستیتوی “مطالعات جنگ و صلح” در دانشگاه کولومبیا به تدریس و تحقیق مشغول بود، تقریباً تمامی سابقه ی آکادمیک وی در دانشگاه هاروارد بوده است. در سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ در مقام هماهنگ کننده ی برنامه ریزی های امنیتی “شورای امنیت ملی” کاخ سفید فعال بوده است. پروفسور هانتینگتون بنیانگذار فلصنامه ی سیاست خارجی و عضو شورای سردبیری آن از سال ۱۹۷۷ است. هانتینگتون مؤلف یا همکار تألیف بیش از ۱۲ کتاب و ۹۰ مقاله ی علمی و تحقیقاتی بوده است. معروف ترین کتاب وی که با نام نظریه ی برخورد تمدن ها در سال ۱۹۹۶ منتشر شد به بیش از ۲۲ زبان و از جمله به همت مجتبی امیری به فارسی برگردانده شده است.

از وی کتاب دیگری به نام “موج سوم دموکراسی” با ترجمه ی احمد شهسا نیز به فارسی موجود است.

 

رامین جهانبگلو: اولین پرسش من دلیل گرایش شما به تحقیقات بین المللی است و این که تجارب دوران جوانی تان به عنوان شاهد جنگ جهانی دوم تا چه حد در این گرایش تأثیر داشته است؟

ساموئل هانتینگتون: مسلماً کسانی مثل من که در سالهای نوجوانی شاهد بروز جنگ دوم جهانی بودند، حساسیت بیشتری نسبت به روابط بین الملل پیدا کردند….

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *