پیرامون “خوانش متن”، “معنا- تصویر”، و “ناخودآگاهی جمعی” معصومه بوذری برتولت برشت در مطلبی با عنوان “سخنان دراماتورژ درباره تقسیم نقش ها” می گوید: «هنر رئالیستی می رزمد، و البته، علیه تصورات غیررئالیستی. ما نباید فقط توضیح دهیم که واقعیت چگونه است، بلکه باید بیان کنیم که واقعیت واقعاً چگونه است.» در این جمله […]
Month: خرداد ۱۳۹۷
شاهرخ مسکوب و ایده “استثناء بودن ایران” دکتر سید جواد میری شاهرخ مسکوب نخستین کسی نیست که در مطالعات علوم انسانی برای فهم پدیدارهای فرهنگی به ایده “استثنایی بودن” تشبث نموده است. ماکس وبر شاید یکی از بزرگترین نظریه پردازان در حوزه جامعه شناسی است که برای تبیین وضعیت اروپا، ایده “استثناء بودن” اروپا را […]
غزل حافظ، عرصه تقابل دو گفتمان فرزان سجودی شعر حافظ را از دیدگاه های متفاوتی بررسی کرده اند و جنبه های متفاوت آن در روش های متفاوت پژوهشی کاویده شده است. در نظام مطالعات دانشگاهی ادبیات، درباره ی صناعات پیچیده ی کلامی و تداعی های آن بسیار سخن گفته شده است و به […]
تحلیل گفتمان چیست؟ احمد یحیایی ایله ای (دکترای ارتباطات) تحلیل گفتمان و تحلیل ارتباطات تحلیل گفتمان یا Discourse Analysis که امروزه به گرایشی بین رشته ای interdisciplinary در علوم اجتماعی تبدیل شده است ریشه در جنبش انتقادی ادبیات ، زبانشناسی)نشانه شناسی( تاویل گرایی ، هرمنوتیک گادامر و تبار شناسی و دیرینه شناسی میشل فوکو […]
رابطه ی بینامتنی حکمت شاعرانه صائب و نگارگری مکتب اصفهان سیدرسول معرکنژاد بیشتر تاریخ نگاران نگارگری مکتب اصفهان عصر صفوی به جدایی نگاره از کتا ب آرایی و شعر روایی اشاره کرده اند و مطرح ساخته اند که دوگونه ی هنری نگارگری و شعر درصدد بوده اند که به عنوان گونه ی هنری مستقلی عمل […]
نشستهای «افق گفتگو»: بررسی شرایط امکان گفتگوی فلسفه اسلامی و فلسفه غرب با سخنرانی: دکتر میلاد نوری دکتر مجید احسن دکتر محمدمهدی اردبیلی جلسه اول ۲ اردیبهشت این سخنرانی را از اینجا گوش کنید: افق گفتگو – فلسفه اسلامی و غرب – جلسه اول منبع: کانال تلگرامی تحلیل گفتمان نشانه شناسی متن (https://t.me/irCDS) این سخنرانی […]
در گفتوگوی رضا خجسته رحیمی با عبدالکریم سروش: تفاوت سروش و شریعتی در انتظار از دین من در جایی به صراحت و خلاصه گفتهام که مرحوم شریعتی دین را فربه میکرد و من دین را لاغر میکنم. فربه کردن دین همان ایدئولوژیک کردن دین بود و بالا بردن انتظار از دین. من اما حقیقتا […]
مصطفی ملکیان: شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد مصطفی ملکیان: من همیشه در عجبم که چرا یک اصلاحگر اجتماعی به جای تکیه بر عقلانیت مشترک آدمیان و تکیه بر اخلاق مشترک آدمیان و برنامهها را در این چارچوب گنجاندن، باید همیشه مردم را به شخصیتهای تاریخی آنها برگرداند؟ و بگوید شما که این […]
تفاوت بازگشت به خویشتن شریعتی با سلفیها دکتر سید جواد میری ما باید این پرسش را مطرح کنیم که دغدغه محوری شریعتی چه بوده است؟ آیا وقتی سوره روم را تفسیر میکرده در سنت تفسیر شیعی همانگونه که علامه طباطبایی تفسیر کرده قرار داشته یا خودش را مفسر قرآن در نظر گرفته است؟ همچنین اگر […]
بیژن عبدالکریمی: شریعتی به دنبال دین به منزله «خودآگاهی» و به مثابه نحوهای از «بودن در جهان» بود گفتوگویی درباره “شریعتی و روحانیت” ـ نگاه شریعتی به مقوله دین چگونه بود و دین در دنیای ایشان چه جایگاهی داشت؟ ـ بارها اشاره کردهام که وقتی از «دین» سخن میگوییم، در واقع از مجموعه بسیار […]