تراژدی های استراتژیک، تراژدی آژاکس

سال ۱۳۸۷، در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مطلبی تحت عنوان «رمزگشایی از کودتای ۲۸ مرداد با نگاهی به شرایط امروز» منتشر شد. در این گزارش، پیش بینی شده بود که دشمن بر آن است تا کودتای آژاکس را در قالب یک پروژه ی براندازی شبه قانونی در انتخابات دهم ریاست جمهوری تکرار نماید.
مطلب منتشر شده در واقع خلاصه ای از کتاب در دست انتشار «مصدق و تراژدی آژاکس» بود که به دلیل تغییرات و اضافه شدن یک فصل مربوط به وقایع پیرامون انتخابات دهم ریاست جمهوری، انتشار آن به تعویق افتاد. اما به علت ضرورت روشن نمودن تطبیقی وضعیت موجود در این انتخابات با کودتای آژاکس علیه دولت مصدق، در این نوشتار به این بحث پرداخته شد تا چراغی برای حرکت اصلاحی روشن شود. زیرا هنوز بازی شیطان ادامه دارد.

نیمه ی دوم قرن بیستم؛ حرکت از اقدامات سخت به سوی اقدامات نرم
انسان مدرن رهیده از تقیّدات دین و سنّتِ ابتدای قرن بیستم، درِ باغ سبزی پیش روی خود می دید که گویی به کشفی بی سابقه پس از غفلتی چند هزار ساله به قدمت بشریّت دست یافته است. سرمست از چنین اکتشافی کمر همت خویش را برای چیدن میوه های آن درخت بست. اما دیری نپایید که منابع را محدود دید و مطامع را بسیار. نتیجه ی طبیعی آن این که خون بارترین دوره ی زندگی بشریّت رقم خورد.
در نیمه ی اول قرن بیستم دو جنگ جهانی بی سابقه، با بیش از ۵۰ میلیون کشته، بر بشریت تحیمل شد. این وقایع، چنان شوکی به جهانیان وارد کرد که گویی زلزله ای مهیب، آن باغ سبز را به ویرانه ای تبدیل کرده است. اروپای صنعتی، به تلّی از خاک تبدیل شده بود. آسیا و آفریقا، هنوز کمر از فشار استعمار غرب راست نکرده بودند…

 

ادامه مطلب

 

این یادداشت از سایت مشرق https://www.mashreghnews.ir  اخذ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *