خرافه و جامعه دینی

متن گفت و گوی دکتر فیاض در کتاب خرافه و جامعه دینی

فصل سوم: گفت و گو با دکتر فیاض

«مؤخرات عقلی ایمان، زندگی روزمره است و در این معنا عقل عملی، مبنای آن زندگی روزمره. بنابراین بازتولید عقلانی زندگی روزمره، مبنای راهکار خرافه ستیزی است».

برای مقدمه بحثمان، لازم است ابتدا کمی به مقوله شناسی خرافه بپردازیم. خرافه چیست؟ آن را چگونه تعریف می کنید؟

• اصولا یک بحث بنیادی این است که دین مقوله ای همیشه شهودی است؛ یعنی اصل بنیانش شهود است. ایمان هم امری شهودی است و اصلا عقلی نیست. ممکن است به لحاظ برهانی ما به چیزهایی برسیم؛ اما برهان مهم نیست. آنچه هست شهودی است؛ یعنی ایمان قلبی و پس از آن شهودی است و در غیر این صورت، ایمان شکل نمی گیرد. به همین دلیل، دین با همین عنصر ایمان، مشترک میان نخبگان و عوام است و غیر از ایمان چیزی دیگر عامل اشتراک نیست. پس آنچه در دین، همه را به هم وصل می کند، همان ایمان است….

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *