انسان شناسی تئاتر

 

یوجینیو باربا

ترجمه: مجید اخگر

این مقاله ترجمه ی فصلی از کتاب فرهنگ انسان شناسی تئاتر است. در ابتدای این فصل، باربا انسان شناسی تئاتر را تعریف می کند: مطالعه ی رفتارهای اجتماعی –فرهنگی و نیز فیزیولوژیک انسان در موقعیتی اجرایی. به نظر او، اجراکنندگان سنتها و فرهنگهای مختلف از اصولی مشابه پیروی می کنند – اصولی که می توان آنها را “مجموعه ای از توصیه های مفید” نامید. از موضوعات اصلی این مقاله رفتار روزمره یا، به تعبیری هندی، لوکادارمی و ناتیادارمی و تجلی آنها در کار اجراست. باربا در “تعادل پویا” به انرژی اجرا کننده، فعال شدن آن در سطح پیش بیانی، معالدلهای مفهوم انرژی در اجراهای شرقی، و نسبت فعّال شدن انرژی با تعویض نقطه ی تعادل بدن (تعادل پویا) می پردازد.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *