حمله خوانی

گونه مهمی از نقالی مذهبی در ایران

دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی

 

«شعله ی آوازش

بی تکلف و اغراق

یک فرسخ زبانه می کشید:

در نهایت پیچیدگی و نمک تحریر …»

برگرفته از کتاب “عالم آرای عباسی“: در توصیف چند و چون شیوه ی نقالی یکی از نقالان به نام: “مولانا فتحی”.

حمله خوانی گونه ای از نقالی مذهبی است که “درونمایه” (Content) و “متن” (Text) آن، عمدتاً از دو کتاب “حمله حیدری” گرفته شده است.

یکی از این دو کتاب که شیواتر و خیال برانگیزتر از دیگری بوده و از نظر ادبی-نمایشی نیز جاذبه و کارآمدی بیشتری داشته به قلم “ملابمانعلی راجی کرمانی” است؛ و به همین دلیل بیشتر از دیگری توسط نقالان مذهبی، به ویژه حمله خوانان، به کار برده شده است. برای شناخت ژرفت تر و بیشتر حمله حیدری راجی کرمانی، بایسته است که با هنر نقالی و به ویژه نقالی مذهبی که حمله خوانی برجسته ترین نمونه آن است بیشتر آشنا شد و از آن آگاهی یافت و نظر به اینکه “نمایش تعزیه” نیز از نقالی مذهبی بهره کلانی برده است، تعزیه پژوهان به بررسی و پژوهش در این هنر اصیل، مردم پسند و پرتأثیر ایرانی روی آورده اند.

در سطرهای زیر در مناسبت با حمله حیدری اثر راجی کرمانی به این زمینه ها اشاره می گردد.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *