لیلیت تریان و نگاه به حجم
محمدرضا اصلانی
من…
خوب نیست آدم از خودش شروع کند، اما حاشیه معمولا قدرت متن را روشن میکند.
من از بسیاری معلمان که داشته ام، میتوانم گفت سه تن را معلم خودم میدانم.
دو تن، متأخر: مصطفی فرزانه._ که خدایش هر جا هست نگه دارد.
دیگری: فریدون رهنما._که خدایش بیامرزاد.
یک تن اما، پیش از دو تن: خانم لیلیت تریان.
من به واقع از او نگاه کردن به حجم را یاد گرفتم. نگاه کردن به شیء. پیدا کردن سطحها و حجمها. و اینکه چطور سطحها حرکت میکنند، و حجم را میسازند. به حرکت درآوردن شیء و حجم. پیدا کردن سطحها در حجم. چطور حجمهای پر و خالی، فضا را میسازند. ظاهرا اینها را نوعی آموزههای کاربردی زیباییشناختی میانگارند. اما اینها در واقع نوعی جهانبینی است. نگره است، تا بخشی از مفاهیم کاربردی هنر.
این بزرگترین آموزهای بود که در سراسر زندگیام به من نگاه فلسفی کاربردی، نگاه زیباییشناختی، و نگاه به هنر داد. چه در کلام، چه در نقاشی، و چه در سینما، کتاب اولم، درشعر، بیشتر از همه در واقع مدیون آموزههای عملی اوست. که بدون اینکه من بخواهم، یکی از راهاندازان و راهگشایان موج نوی شعر فارسی شد؛ در دهه چهل و بعدتر به شعر حجم تعبیر شد؛ و هنوز هم برایم راهگشاست.
منبع:
کانال تلگرامی محمدرضا اصلانی (https://t.me/Aslani_Cinepoet) > > > >