نگاهی تاریخی به چالش ها و هنجارشکنی کار زنان در استخراج معدن

 

ترجمه: آرزو آتشکار

 

پس از ممنوعیت اشتغال زنان در معادن و بخش زیر- زمین حوزه های معدن در  انگلیس قرن نوزدهم، گروهی از زنان کارگر در حوزه های معدن لانکشایر ظهور کردند. این زنان زیر دامن های زبر خود شلوار می پوشیدند، چکمه های ضخیم بر پا و دستمالی برسر داشتند. نام این گروه ” دختران پیت براو”  بود و در زمان خود نقش های کلیشه ای زنانه ی دوران ویکتوریا را برهم زده و تبدیل به یک پدیده ی اجتماعی شده بودند.

یکی از دلایل ممنوعیت کار زنان در معادن مساله ی غیر-اخلاقی بودن حضور آنها،  که اغلب با بالاتنه ی برهنه در کنار مردان در تونل های زیر زمین مشغول به کار بودند، دانسته شد. زنان معدن-چی هیچ گاه از کار سخت وطاقت فرسا گریزان نبودند؛ آنها زنجیر ها و طناب های واگن  حاوی زغال سنگ را به دور سینه ی خود می بستند و آنها را از میان تونل های زیرزمینی می کشیدند. این ممنوعیت کار می توانست آسیب زیادی به خانواده های آنان که متکی بر درآمد این زنان بودند وارد کند.

دلیل دیگر جلوگیری از کار زنان و کودکان در معادن، حوادث و سوانح کاری بود که اولین  قربانیان کودکان و بعد زنان و مردان  بودند. برای جامعه ی دوران ویکتوریا کار زنان در معادن، لباس هایشان که گاهی شلوارهای زبر و ضخیم  بود و همچنین عکس هایی که از این زنان منتشر می شد خیره-کننده بود. در نظر و عقاید مردان و جنتلمن های دوران ویکتوریا، چنین کاری که مرتبط با  طبقه ی کارگر محسوب می شد برای زنان نامناسب می نمود. و گرچه با اصلاحات قانون، کار زنان در معادن از زیر زمین به سطح زمین و خارج از تونل ها منتقل شد باز هم نوعی چالش برای هنجارهای دوران ویکتوریا به حساب می آمد. اما برای زنان کارگر، کار در معدن نه یک حرکت انقلابی بلکه فقط یک شغل در دسترس بود که بتوانند مخارج شان را مانند دیگر افراد طبقه ی متوسط و کارگر، تأمین کنند. آنچه برای گروه “دختران پیت- براو” مهم بود  انجام کاری شرافت-مندانه برای امرار معاش شان بود نه انقلابی بر علیه هنجارهای اخلاقی و کلیشه های دوران ویکتوریا.

منبع:

Historyextra.com byElinor Evans

 

زنان معدن-چی 

شرکت ها و صنعت معدن در تبدیل شغلی که به طور سنتی و تاریخی مردانه بوده به مکانی ایمن تر و مناسب برای کارگران زن چه اقداماتی داشتند؟ طبق نتایج حاصل از آر-ام-آی (پیشگامان مسئول معادن) ۲۰۱۸، گرچه تعداد اندکی از شرکت ها در راستای تقویت  برابری جنسیتی در جذب نیروی کار و نیروی مدیریت  بودند اما شرکت های زیادی توجه لازم را حتی نسبت به مسایل ابتدایی مانند فراهم سازی تجهیزات ایمنی مناسب برای زنان ندارند.

امروزه بحث آگاهی-جنسیتی در صنعت معدن تقریبا جا-افتاده است و تا حدی  مسأله ی “چرایی” ورود زنان به این صنعت رفع شده و به پرسش از “چگونگی” پرداخته می شود: اینکه کمپانی های فعال در صنعت معدن در پی برآورده سازی نیازهای زنان شاغل در این صنعت باشند. پرسش این است که آیا این کمپانی ها برای رویا-رویی با  این چالش اقدامی کرده اند؟

 

پیشبرد تنوع حضور هر دو-جنس

نتایج آر-ام-آی در ۲۰۱۸ نشان می دهد که اغلب سی شرکتی که در تحقیق شرکت کرده اند شواهد اندکی در تلاش برای تعادل جنسیتی در پست های مدیریتی و تیم های اداره کننده داشتند. و حدود ۴.۵ درصد به سؤال برنامه ریزی برای تنوع جنسیتی در هیأت مدیره و مدیران عالی-رتبه پاسخ مثبت داده بودند.

فضایی  قابل توجه  برای توسعه ی تنوع حضور جنسیتی در نیروی کار این شرکت ها وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد حدود ۱۰ درصد زن در صنعت عظیم معدن شاغل هستند. تعصبات جنسیتی و تبعیض در جذب نیروی کار در کمرنگ بودن حضور زنان  در این صنعت نقش دارد. از دیگر علل عدم استقبال زنان از این مشاغل، برنامه و ساعات کاری در معادن است که می تواند با مسئولیت های خانوادگی زنان در تعارض باشد و منجر به جدایی اجتماعی شان شود.

حقیقت این است که شرکت ها از جذب هرچه بیشتر نیروی کار زنان سود خواهند برد. تحقیقات نشان می دهد تعادل جنسیتی در هیأت مدیره وتیم های مدیریتی در ایجاد فضای ارتباطی قوی تر، و عملکرد در هدایت مجموعه نقش مهمی دارد و در نتیجه ی آن در عملکرد نهایی شرکت نیز مؤثر خواهد بود. مشارکت حداکثری نیروی کار زنان می تواند میزان توجه به تجهیزات و ملزومات محیط کار و نگهداری از آن را افزایش دهد، و در کاهش خسارات معمول شرکت ها نقش داشته باشد.

 

ایمنی بالاتر در سایت های معدن

در صنعت معدن بیشترین مکان هایی که زنان در معرض محیط وشرایط  کار  نا-ایمن و پر-خطر هستند سایت های استخراج اند. در چنین سایت هایی تجهیزات ایمنی مناسب زنان مانند کلاه ایمنی و لوازم شخصی محافظ زنانه، سرویس های بهداشتی و اتاق های تعویض لباس به طور ویژه برای کارگران زن فراهم نشده است.

محیط تاریک و بسته ی زیرزمین نیز به خصوص می تواند برای زنان ناامن باشد، در این محیط ها میزان ریسک و احتمال خطر آزارهای جنسی و خشونت علیه زنان بیشتر است. در نتیجه ی تحقیقی در کانادا حدود ۴۰ درصد از زنانی که در معادن مشغول به کاربودند گزارشی حاوی تجربیات آزار جنسی در طی پنج سال اخیر داشته اند. و طبق گزارش ها، ۷۵ درصد شرکت هایی که در این تحقیقات مشارکت کرده اند، علی-رغم قوانین و سیاست گذاری هایی برای جلوگیری از آزار جنسی زنان درمحل کار، عملاً هیچ اقدام سیستماتیکی برای ممانعت و جلوگیری از آزار جنسی کارگران زن انجام نداده اند.

 

نقش عوامل دیگر

کشورهای  تولید کننده در صنعت معدن می توانند  اقدامات تبعیض-آمیزدر محیط کار را ممنوع سازند و به منظور جذب زنان در این صنعت الزاماتی را تعیین کنند و در سایت های معدن، تجهیزات و لوازم ایمنی مناسب برای زنان را تعبیه کنند. برای مثال، شرکت های دو کشور افریقای جنوبی و شیلی، عملکرد بهتری پیرامون اطمینان از بهداشت جنسیتی و تجهیزات ایمنی در آر-ام-آی ۲۰۱۸ نشان دادند. هر دو کشور سیاست های ویژه ای برای امکان حضور زنان در سایت های معدن در پیش گرفته اند.

پیشگامان بین المللی، مانند گروه “حقوق زنان و کار معدن” و “گروه کار سازمان ملل در تجارت و حقوق بشر” می توانند سطح آگاهی در مورد مسایل جنسیتی کار در معدن را ارتقا دهند؛ و در تلاش باشند تا چنین  سیاست ها و و اقداماتی توسعه یابند.

کارگران معدن و نمایندگان شان در حال ایجاد تغییراتی در این زمینه اند. برای مثال “اتحادیه ی جهانی – صنعتی” یکی از اتحادیه های کارگری بین المللی از فدراسیون اتحادیه های  کارگری است که در صدد توسعه ی تعادل جنسیتی در صنعت معدن و رفع و مقابله خشونت های جنسیتی در میان نیروهای کاری بخش معدن است. همچنین شبکه ی بین المللی “زنان در معدن” مسائل مرتبط با جنسیت در این صنعت را پیش کشیده است.

 

سهولت ایجاد کار زنان در معدن

“نهاد مسئول معادن” شرکت هایی را معرفی کرده است که برای استحکام برابری جنسیتی و تعادل جنسیتی در جذب نیروی کارگری و مدیریتی اقدامات مثبتی داشتند. و در نتیجه سایر شرکت ها نیز در این جهت تشویق می شوند تا سیاست گذاری های خود را با چنین الگوهای مناسب و سهل الوصولی تطبیق بدهند و در سازماندهی شرکت خود به کار ببرند. البته چنین رویکردی مسیری ادامه دار خواهد بود به سوی توانمندسازی سایر شرکت های معدن در جهت ایجاد فضای مناسب و دستیابی به محیطی با حداکثر برابری جنسیتی، و بهره گیری و جذب هر دو جنس، و نهایتاً نیز بهره وری و عملکرد موفق تر.

 

منبع:

Research Insight- Women miners

Industryeuroe.com

  > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *