عوامل مؤثر در تأویل متن

 

فرهاد ساسانی

مقدمه

نشانه شناسی توانسته است به شکلی کمابیش یکسان، زبان و هنر، از هر مقوله ای و به ویژه سینما را بررسی کند. ساختگرایی از زبان شناسی به هنر و سینما راه یافته است.

برخی از نشانه شناسان سینما ساختار فیلم را همچون ساختار نوشتار تقطیع می کنند، مثلاً قاب را معادل واژه یا تکواژ، نما را معادل جمله، صحنه را معادل پاراگراف و سکانس را معادل فصل می گیرند. در این جستار خواهیم دید که فهم، تأویل، تفسیر، تعبیر، و خوانش زبانی را می توان به هنر بسط داد.

در این میان سینما ویژگی خاصی دارد؛ چون هم دارای متن زبانی – گفت و گو تک گویی – است و هم دارای متن هنری. یعنی تصویر و موسیقی.

 

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *