از اثر تا متن

نوشته رولان بارت

ترجمه مراد فرهادپور

رولان بارت بی تردید یکی از مهمترین منتقدان ادبی سده بیستم است که در زمینه نشانه شناسی پیشگام بود. وی در اصل منتقد ادبی و فیلسوف بود؛ اما آثار متعدد او که با نثری هوشمندانه نوعی جامع نگری را نسبت به پدیده ی اجتماعی نشان می دهند چهره ی وی را به عنوان جامعه شناس نیز مطرح کرده اند. بارت در جوانی به محافل چپ و مارکسیست نزدیک بود امّا به زودی از آنها فاصله گرفت و پس از مدتی تدریس در مؤسسه مطالعات عالی اجتماعی فرانسه از سال ۱۹۷۶ کرسی معناشناسی ادبی را در کلژدوفرانس برعهده گرفت.

بارت با انتشار نخستین کتاب خود به نام درجه ی صفر نوشتار در سال ۱۹۵۳ به صف مطرح ترین متفکران قرن بیستم پیوست. ی در آثاری درجه ی صفر نوشتار ۱۹۵۳، میشله ۱۹۵۴، اسطوره شناسی ها ۱۹۵۷، درباره راسین ۱۹۶۳، مقاله های انتقادی ۱۹۶۴، و کتاب امپراتوری نشانه ۱۹۷۰ ساختارگرایی است که به زبان شناسی و نشانه شناسی توجه بسیا دارد و با نقد نشانه های موجود در جوامع انسانی از فرهنگ روزمره گرفته تا ورزش و تبلیغات به تحلیل انسان شناختی نزدیک می شود. وی در مراحل پایانی زندگی خود با نگارش کتابهایی چون مرگ مؤلف ۱۹۶۹، از اثر به متن ۱۹۷۱، لذت متن ۱۹۷۰، نقد حقیقت ۱۹۶۶، و S/Z  به پساساختارگرایی روی آورد که دارای زبان و بیانی پرابهام، شعرگونه و در قالب قطعه نویسی است.

 

 

ادامه مطلب

 

  > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *