برتراند راسل

ترجمه امیر کشفی

می توان از مسیرهای متعدد به فلسفه راه یافت؛ امّا یکی از کهن ترین و پُرترددترین اینها آن مسیری است که به تردید درباب واقعیت جهان محسوس رهنمون می شود. چنانکه در عرفان هندی و فلسفه ی وحدت گرای یونانی و جدید از روزگار پارمندیس تا امروز و فلسفه ی بارکلی و حتی در فیزیک جدید ملاحظه می کنیم، ظاهر محسوس را از برای شناخت بی واسطه از جهانی واقعی تر و معنی دار در پس پرده ی ظاهر مطرود می داند و پارمندیس و افلاطون از آن رو که سَیلان پیوسته ی آن تصوری است ناسازگار با ماهیت تغییرناپذیر ذوات انتزاعی برآمده از تحلیل منطقی؛ بارکلی حربه های مختلفی برافراشته امّا مهمترین دست آویز وی ذهنی بودن داده های حسی است و وابستگی آن به دستگاه ادراکی و دیدگاه نظاره گر…

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *