فرآیند نگارش نمایشنامه

سام اسماعیلی

ترجمه صادق رشیدی

مقدمه

هر نویسنده ای می بایست نظام رشد و توسعه اثرش را از ایده بالقوه (Germinal Idia) تا نسخه ی تایپ شده کامل به انجام برساند. نمایشنامه نویسان جوان بعضاً از درک چنین فرآیندی عاجز هستند. یا اینکه بعد از آغاز کردن های متداول دلسرد کننده نظامی معقول را می یابند. نویسندگان باتجربه همواره سعی می کنند که فرآیند نوشتن خود را اصلاح کنند. این مقاله فعالیت خلاقانه ای را توصیف می کند که به هر نویسنده ای یاری می کند تا حرفه [نوشتن] خود را تکمیل کند.

کارآمدی خلاق هدف این مقاله است. از بین چهارده مرحله موجود در این فرآیند، دوازده مرحله نخست آن لازمه پیدایی یک نمایشنامه هستند. بخش عمده این فرآیند برای دیگر نویسندگان ادبی نیز مفید است. طبعاً هرکسی باید این فرآیند تعمیم یافته را به گونه ای که با فهم خودش همراه باشد مورد استفاده قرار دهد. به عنوان مثال بعضی از نویسندگان به جای ثبت و نوشتن هرچیز در فرآیند کامل ترجیحاً بعضی از عوامل در ذهن خویش نگه می دارند. و هستند بسیاری از نویسندگان، که از طریق فرآیندی هرچند اندک، به نوشته ی جدید خود دست می یابند.

در هر صورت، نمایشنامه نویس با غفلت از مراحلی که در اینجا شرح داده شده است، تنها می تواند نمایشنامه خود را در معرض خطر قرار دهد. لذا این فرآیند ایده آل است و هر ایده آلی ضرورت محسوب می شود.

 

ادامه مطلب > > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *