اصالت فلسفه اسلامی
علی عابدی شاهرودی
فلسفه اسلامی از دیدگاه متون دینی
…این مفهوم به خودی خود، برخوردار از ویژگی اسلامیت می باشد، چون خاستگاه و مأخذ آن متون، دیانت اسلام است نه گفتار فلاسفه.
از اینرو، فلسفه اسلامی ناب و اصیل بتمامی معنی بی آنکه نیازی به بحث باشد، جز چنین دستگاه فکری پرداخته مبادی و متون دینی، نمی تواند باشد، همانگونه که فقه اسلامی خالص، و یا علم اصول اسلامی خالص، و یا کلام اسلامی خالص، نمی تواند جز علمی باشد که از مبادی و نهادهای دین فراهم می آید.
البته بدلیل دخالت استنباط در تحقیق و تفسیر و برداشت آن با نظر به متون دینی، ضرورتاً خلوص و نابی آن نسبی و چند گونه است و نمی تواند مطلق باشد، مگر آنکه ذهن بشر عادی، معصوم باشد که بطور ضروری و قطعی چنین نیست.
خالص بودن مطلق حکمت موجود فقط در اندیشه صاحبان معصوم آن، و در متون اساسی و کلی رسیده از پیامبر و ائمه هدی- علیهم السلام – تحقق دارد. و چون آن فلسفه حقیقی و ناب، از مرز جایگاه اصلی خود گذر کند و در چهار چوب ذهنی و تفسیری افراد غیر معصوم واقع شود، دستخوش اندیشه های گوناگون با چارچوب های مختلف خواهد شد، و دیگر نشانی از آن خالصی نمی ماند….
شرح تصویر:
The pattern is actually a mosaic, consisting of very fine pieces of tile. A detial of Cordobas Mezquita.
© Yu
Photo selected by bitofinspiration.com.
For link to original source visit flickr
> > > >