پدیدار شناسی
نشانه شناسی
نشانه شناسی به مثابه نظریه ای درباب هنر
میکی بال
فرزان سجودی
اصل اساسی نشانه شناسی، نظریه یی در مورد نشانه ها و کاربرد نشانه، اصلی ضد رئالیستی است. فرهنگ انسان از نشانه ها تشکیل شده است، و هریک از آنها به جای چیزی به غیر از خود می نشیننند؛ و مردمی که در درون فرهنگی زندگی می کنند دل مشغول معنی سازی برای این نشانه ها هستند. کانون اصلی نظریه ی نشانه شناسی تعریف عوامل دخیل در فرآیند همیشگی نشانه سازی و تفسیر است، و توسعه ی ابزارهای مفهومی که به دریافت چنین فرایندی که در عرصه های مختلف فعالیت فرهنگی جاری است، کمک می کند. هنر یکی از این عرصه هاست. بحث های نشانه شناختی حول موضوعاتی چون چندمعنایی، مسأله مؤلف، بافت و دریافت، پیامدهای مطالعه ی روایت در مطالعه تصاویر، مسأله تفاوت جنسیت در ارتباط با نشانه های کلامی و دیداری، و ادعای صدق تفسیر جریان دارد. این مقاله به دو مورد نخست محدود است، و بر نقد اصول این رشته متمرکز است.
> > > >