سه مسأله فلسفی از خواجه نصیر تا ملاصدرا
نوشتۀ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
یکی از خصوصیات فلسفه این است که در آن، اگر طرح پرسش از ابداع پاسخ اساسی تر نباشد، به هیچ وجه کم اهمیت تر نخواهد بود. اگر به گفته ی برخی از حکما اساس فلسفه حیرت به شمار آید نقش شک و تشویق را نیز در این باب نمی توان نادیده انگاشت.
در پژوهش های فلسفی مراحلی فرامی رسد که پای شناخت از راه باز می ماند ولی تفکر به هیچ وجه متوقف نمی شود. شک و شناخت دو مرحله از تفکر است و معرّف وجود انسان در پژوهشهای فلسفی است. کسی که می پندارد همه چیز را به روشنی ادراک می کند به این سبب چنین پنداری دارد که از تفکر فلسفی بسیار دور افتاده است. کسی که فاقد صفت حیرت می گردد از پرسش اساسی و جستجوی حقیقی نیز باز می ماند. جلال الدین رومی در کتاب شریف مثنوی پرسش و پاسخ را ناشی از نوعی علم دانسته و آن دو را به خار و گل تشبیه کرده که از خاک و آب می رویند…
> > > >