نگاهی جامعه شناسانه بر فیلم “رویاهای دم صبح”

رویا فتح الله زاده

 

فیلم “رویاهای دم صبح” به کارگردانی “مهرداد اسکویی” سومین بخش از سه گانه ای مستند با محوریت کودکان و نوجوانان بزهکار است. مستندهای “روزهای بی تقویم” و “آخرین روزهای زمستان” بخش نخست و دوم این سه گانه است که هر دو روایتی اجتماعی از شرایط زندگی پسران بزهکار کودک و نوجوان در کانون اصلاح و تربیت ارائه می دهند و اکنون “رویاهای دم صبح” در ادامه دغدغه های ذهنی کارگردان، بازگوکننده زندگی دختران نوجوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت است. فیلم، با تمرکز بر زندگی و کاراکتر هفت نفر از دختران به نام های “خاطره”، “غزل”، “هیچ کس”، “معصومه”، “سمیه”، “آوا”، و “فرشته” می کوشد مخاطب را با تصویری متفاوت از دختران بزهکار آشنا کند.

“رویاهای دم صبح” با شخصیت پردازی واقع گرایانه (برای نمونه نمایاندن شخصیت های واقعی و نمایشی دختران)، قصه گویی و ارائه نگاهی نو به مسأله بزهکاری دختران و از سوی دیگر با پژوهشی روشمند و دیدگاهی جامعه شناسانه نسبت به مسائلی چون فقر، اعتیاد، بزهکاری، طلاق، خانواده های نابسامان و دختران فراری منبعی مستند برای مطالعات علمی – اجتماعی پیرامون بزهکاری دختران و علل وعوامل آن است.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *